Оформлення спадщини – питання не завжди легке, і потребує ретельної підготовки. Які документи потрібні? Куди звертатись спадкоємцям? Скільки коштують послуги нотаріуса і які податки потрібно заплатити? Чи є особливості прийняття спадщини іноземними громадянами на території України?
Якщо говорити про нерезидентів (іноземців, осіб без громадянства, а також громадян України, які постійно проживають за кордоном), то оформлення ними спадщини відбувається за загальними правилами, проте має деякі нюанси.
Як прийняти у спадок нерухомість в Україні?
Спадкові правовідносини в Україні регулюються нормами Цивільного Кодексу. Щодо нерухомого майна, розташованого на території України, також слід дотримуватись порядку, встановленого законодавством України. Місце складання заповіту, місце смерті спадкодавця, місце проживання спадкоємців немає значення.
Для того, щоб почати спадок, важливо дотриматися простих правил – дотримуватися термінів, визначених законом, зібрати всі необхідні документи, робити все в суворій послідовності.
Кожну стадію спадкового процесу розглянемо нижче.
Строки звернення до нотаріуса.
Перше, що слід запам’ятати спадкоємцям, це терміни, протягом яких їм потрібно звернутися до нотаріуса. Закон відвів цього 6 місяців із моменту смерті спадкодавця.
За цей час спадкоємцю потрібно визначитися, чи буде він приймати спадщину, чи відмовиться від нього на користь інших спадкоємців. Із вирішенням цього питання краще не затягувати і подати відповідну заяву вчасно.
Подання заяви про прийняття спадщини є першою стадією спадкового процесу.
До якого нотаріуса звертатися?
Вибір нотаріуса, який вестиме спадкову справу – важливий момент.
- Місце знаходження нотаріуса. Це населений пункт, в якому знаходиться нерухомість померлого, залишена як спадок. Якщо спадкодавець помер в іншому місті, там також може бути відкрито спадщину, так що вибір за спадкоємцем.
- Приватний чи державний. Зазначимо, що раніше оформленням спадщини займалися лише державні нотаріальні контори, зараз це право є й у приватних нотаріусів. Переваги перших – вартість послуг трохи нижче. Перевага других – до них легше потрапити на прийом та, відповідно, швидше вирішувати питання. Однак, перш ніж піти до приватного нотаріуса, уточніть, чи він займається спадковими справами.
- Якщо не можете визначитися – запитайте у юриста, він порадить як вирішити питання зі спадщиною з найменшими втратами часу/грошей.
Хто має право звернутися до нотаріуса? Чи можна видати доручення прийняття спадщини?
Законодавство України припускає ведення спадкових справ довіреними особами спадкоємців. При цьому найважливішим моментом є правильне оформлення довіреності.
Якщо громадяни України можуть оформити довіреність у будь-якого нотаріуса України, то для осіб, які перебувають за кордоном, процес ускладнюється. Що їм потрібно зробити?
- оформити довіреність на людину, яка вестиме спадкову справу. Бажано довірити це адвокату, який знає всі тонкощі законодавства та інших юридичних процедур. Довіреність оформляється у нотаріуса іноземної держави або консулом посольства України в країні, де проживає спадкоємець.
- довіреність має бути перекладена українською мовою та пройти процедуру легалізації (підтвердження дійсності цього документа).
- у змісті довіреності зазначаються дані спадкоємця та довіреної особи, а також детально прописуються її повноваження щодо оформлення спадщини. До обсягу повноважень слід віднести серйозно, щоб відсутність деяких пунктів не завадила в оформленні спадщини.
* Одночасно з оформленням довіреності, нерезидент може оформити заяву про прийняття спадщини, попередньо погодивши це питання зі своєю довіреною особою.
Подача заяви
Заява про прийняття спадщини не може подаватись у довільній формі. Також законодавець передбачив особисте подання заяви спадкоємцем чи його представником. Якщо ви відправите заяву поштою, вона не матиме юридичної сили.
Тому, якщо ви звертаєтеся до нотаріуса самостійно, він допоможе вам з оформленням заяви.
Якщо оформлення заяви відбувається у нотаріуса іноземної держави – уточніть у свого довірителя, якої форми/змісту має бути заява про прийняття спадщини.
Якщо ви оформили довіреність на ведення спадкової справи адвокатом, він може від вашого імені подати заяву до нотаріуса України.
Які документи необхідні для відкриття спадщини?
Як правило, нотаріус, до якого звертаються громадяни з питаннями щодо прийняття спадщини, дає їм перелік обов’язкових документів.
Якщо йдеться про наслідування за заповітом – наявність цього документа (оригіналу) – обов’язкова. Якщо спадщина приймається згідно із законом у порядку черговості родичами померлого, спадкоємці зобов’язані підтвердити свою спорідненість із спадкодавцем. Таким чином, стороння людина подати заяву про прийняття спадщини зможе лише у випадку, якщо вона одна внесена до заповіту.
Крім заяви про прийняття спадщини, спадкоємцю необхідно подати:
- свідоцтво про смерть спадкодавця. Зазвичай він видається особам, які займалися похованням померлого (родичам, близьким людям). Цей документ підтверджує смерть спадкодавця та визначає дату, з якої починається обчислення шестимісячного терміну звернення до нотаріуса.
* Якщо свідоцтво про смерть видано закордоном – буде потрібно його легалізація та переклад українською мовою.
- заповіт. Якщо померлий залишив розпорядження щодо свого майна на користь спадкоємця, подання заповіту є обов’язковим. Не можна приховувати його наявність, при цьому нотаріус перевірить, чи не було спадкоємцем оформлено інших заповітів пізніше.
* щодо заповіту, оформленого за межами України, до нього висуваються такі ж вимоги, як і до інших документів, оформлених за кордоном – переклад та легалізація.
- оригінал та копія паспорта особи, яка приймає спадщину. Коли йдеться про спадкоємців-нерезидентів, іноземних громадян – їхній паспорт необхідно перекласти українською мовою, нотаріально завірити вірність перекладу та відповідність копії оригіналу документа.
* якщо до нотаріуса звертається довірена особа – вона подає таку копію паспорта спадкоємця, а також пред’являє оригінал довіреності та свого паспорта.
- довідка про надання податкового номера (ідентифікаційний код).
- документи, що підтверджують спорідненість спадкоємця та спадкодавця (за відсутності заповіту). До таких документів належать свідоцтва про народження, шлюб, усиновлення тощо.
* Спадкоємець-нерезидент може передати довіреній особі нотаріально засвідчені копії цих документів, та перекладені (легалізовані), якщо вони складені іноземною мовою.
За результатами подання та розгляду заяви нотаріус заводить спадкову справу, про що видає заявнику (його представнику) відповідний документ (Виписку про реєстрацію спадкової справи).
Встановлення спадкового майна.
Ця стадія триває до закінчення шестимісячного терміну з смерті спадкодавця. Якщо спадкоємцю відомо все про майно померлого, він подає нотаріусу:
- правовстановлюючі документи на нерухомість (договір купівлі-продажу, дарування, обміну, свідоцтво про право власності тощо). Нотаріус, у свою чергу, проводить перевірку того, чи не накладено на це майно арешт, чи не знаходиться воно під заставою, а також перевіряє реєстрами, чи справді померлий володів тією чи іншою нерухомістю.
* якщо в документах померлого зазначені різні прізвища, знадобиться подання додаткових документів (свідоцтва про шлюб, про розлучення, про зміну прізвища тощо).
- інформацію про транспортні засоби та банківські вклади спадкодавця.
Щодо цього майна нотаріус також зробить відповідні запити з метою встановлення спадкової маси.
- експертне заключення. За наявності у померлої нерухомості та необхідності спадкоємцем-нерезидентом сплатити податок на прибуток проводиться експертна оцінка вартості майна. Виходячи із суми, зазначеної у висновку, буде розрахована сума податку, що підлягає сплаті.
Скільки коштує оформлення спадщини іноземцем?
Оформлення спадщини (оплата нотаріальних послуг) однаково за вартістю як громадян України, так і нерезидентів. Проте останні мають сплатити податок, який становить 18% від оціночної вартості майна, що успадковується.
Для нерезидентів це обов’язкове навіть у випадку, якщо вони є родичами померлого по першій, другій лінії.
Додатково іноземні громадяни сплачують військовий збір, який становитиме 1,5% вартості отриманої спадщини.
Вартість своїх послуг з оформлення спадщини нотаріуса назве вам, перш ніж оформити документи.
Зазначимо, що оплату всіх платежів (податків, нотаріальних послуг) необхідно здійснити до моменту оформлення свідоцтва про право на спадщину, а квитанції передати нотаріусу.
Отримання свідоцтва про право спадщину.
Після всіх зазначених вище дій, нотаріус видає свідоцтво про право на спадщину. Оформляється воно на ім’я спадкоємця та підтверджує його право на отримання майна, а також володіння та розпорядження ним. Свідоцтво видається лише через 6 місяців після смерті спадкодавця, ні на день раніше. Ці 6 місяців даються для того, щоб усі претенденти на спадщину могли звернутися до нотаріуса, а він, у свою чергу, провести всі дії щодо перевірки документів та оформлення спадщини.
Якщо спадкоємець перебуває на території України і всі документи спадкоємця/померлого в порядку – оформити спадщину не складно. Однак, якщо спадкоємець перебуває за кордоном, оптимальним варіантом буде оформлення довіреності на ведення спадкових справ адвокатом.