Як моряку захистити себе у рейсі?

Чимало потенційних ризиків на моряків чекає ще на етапі крюїнгу. Однак після укладання контракту та відправлення в рейс справжні випробування лише розпочинаються. Щоб бути готовим до різних неприємних сюрпризів, у першочерговому порядку слід чітко знати: 1) свої права у відносинах із роботодавцем; 2) правила поведінки у разі арешту/  затримання у будь-якій країні світу.

Спеціальні посібники для моряків складено Міжнародною федерацією транспортників (МФТ). При цьому залишається актуальним момент хорошого морського адвоката на зв’язку. Візьміть на замітку: таким надійним помічником та корисним порадником готовий стати морський адвокат юридичної фірми «МІБ».

Як моряку захистити себе у рейсі?

Затримання, арешт чи скрутне становище моряка: що робити

До несприятливого розвитку подій бажано підготуватися заздалегідь, зокрема – ознайомитися з Конвенцією про захист прав людини та основних свобод, Міжнародним пактом про громадянські та політичні права,  рекомендаціями МФТ.

При опитуванні/арешті/затриманні поліцією у зв’язку з певним інцидентом моряк має право:

  • не давати свідчення проти себе (припустимо мовчати чи відмовитися від коментарів);
  • отримати перекладача, якщо представники слідчих органів/органів державної влади використовують незнайому мову;
  • не підписувати документи, якщо вони не перекладені зрозумілою мовою;
  • отримати правовий захист, зокрема підтримку адвоката, безкоштовно або за рахунок роботодавця;
  • спілкуватися зі своїм адвокатом за умов, які дозволяють зберегти конфіденційність.

***Примітка: У спілкуванні з представниками правоохоронних органів та/або місцевої влади слід виявляти бажання співпрацювати та по можливості повідомляти правдиву інформацію. 

Потрапивши у скрутне становище, моряк може звертатися:

  • до судновласника/  роботодавцю;
  • у профспілку;
  • у консульство чи посольство держави прапора;
  • до консульства чи посольства України;
  • до місцевого інспектора МФТ;
  • у благодійні організації;
  • до компетентних органів країни перебування.

Захист моряка у відносинах із роботодавцем

Досить поширена практика для роботодавців – це відмови у списанні та репатріації моряка на батьківщину. Крім цього, у рейсі моряк може зіткнутися з погіршенням умов праці та побуту на судні, а також невиконанням роботодавцем своїх зобов’язань за контрактом.

До відома! Щоб відстояти свої права за таких обставин слід: 1) добре знати умови свого договору; 2) не погоджуватись продовжувати контракт безпосередньо в рейсі під психологічним тиском з боку роботодавця.

На окрему увагу заслуговують ситуації, коли моряки отримують травми на борту судна. У цьому випадку може йтися про тимчасову непрацездатність або навіть інвалідність. Правильна організація оформлення документів – це запорука отримання моряком необхідних виплат на лікування (у тому числі на госпіталізацію за кордоном) та репатріацію додому.

Обов’язкові кроки у разі травми моряком у рейсі:

  • фіксація події у судновому журналі та складання акта про нещасний випадок (моряку слід отримати копію цього документа);
  • якщо отримано тяжке каліцтво, факт нещасного випадку на борту може підтверджуватись актом розслідування влади у порту заходу судна;
  • при госпіталізації моряку слід отримати у клініці, де він пройшов лікування, документи з діагнозом, обставинами надходження, описом проведеного лікування;
  • репатріація додому можлива, тільки коли лікар підтвердить придатність моряків для цього, в іншому випадку моряки можуть відмовитися від репатріації та вимагати продовжити лікування за кордоном за рахунок роботодавця.

Правові знання для моряка – це не зайвий багаж. Власний захист у рейсі багато в чому залежить від правової обізнаності та уважного вивчення контракту.

Задати питання
Запитання / відповіді
Другие статьи