Чимало потенційних ризиків на моряків чекає ще на етапі крюїнгу. Однак після укладання контракту та відправлення в рейс справжні випробування лише розпочинаються. Щоб бути готовим до різних неприємних сюрпризів, у першочерговому порядку слід чітко знати: 1) свої права у відносинах із роботодавцем; 2) правила поведінки у разі арешту/ затримання у будь-якій країні світу.
Спеціальні посібники для моряків складено Міжнародною федерацією транспортників (МФТ). При цьому залишається актуальним момент хорошого морського адвоката на зв’язку. Візьміть на замітку: таким надійним помічником та корисним порадником готовий стати морський адвокат юридичної фірми «МІБ».
Затримання, арешт чи скрутне становище моряка: що робити
До несприятливого розвитку подій бажано підготуватися заздалегідь, зокрема – ознайомитися з Конвенцією про захист прав людини та основних свобод, Міжнародним пактом про громадянські та політичні права, рекомендаціями МФТ.
При опитуванні/арешті/затриманні поліцією у зв’язку з певним інцидентом моряк має право:
- не давати свідчення проти себе (припустимо мовчати чи відмовитися від коментарів);
- отримати перекладача, якщо представники слідчих органів/органів державної влади використовують незнайому мову;
- не підписувати документи, якщо вони не перекладені зрозумілою мовою;
- отримати правовий захист, зокрема підтримку адвоката, безкоштовно або за рахунок роботодавця;
- спілкуватися зі своїм адвокатом за умов, які дозволяють зберегти конфіденційність.
***Примітка: У спілкуванні з представниками правоохоронних органів та/або місцевої влади слід виявляти бажання співпрацювати та по можливості повідомляти правдиву інформацію.
Потрапивши у скрутне становище, моряк може звертатися:
- до судновласника/ роботодавцю;
- у профспілку;
- у консульство чи посольство держави прапора;
- до консульства чи посольства України;
- до місцевого інспектора МФТ;
- у благодійні організації;
- до компетентних органів країни перебування.
Захист моряка у відносинах із роботодавцем
Досить поширена практика для роботодавців – це відмови у списанні та репатріації моряка на батьківщину. Крім цього, у рейсі моряк може зіткнутися з погіршенням умов праці та побуту на судні, а також невиконанням роботодавцем своїх зобов’язань за контрактом.
До відома! Щоб відстояти свої права за таких обставин слід: 1) добре знати умови свого договору; 2) не погоджуватись продовжувати контракт безпосередньо в рейсі під психологічним тиском з боку роботодавця.
На окрему увагу заслуговують ситуації, коли моряки отримують травми на борту судна. У цьому випадку може йтися про тимчасову непрацездатність або навіть інвалідність. Правильна організація оформлення документів – це запорука отримання моряком необхідних виплат на лікування (у тому числі на госпіталізацію за кордоном) та репатріацію додому.
Обов’язкові кроки у разі травми моряком у рейсі:
- фіксація події у судновому журналі та складання акта про нещасний випадок (моряку слід отримати копію цього документа);
- якщо отримано тяжке каліцтво, факт нещасного випадку на борту може підтверджуватись актом розслідування влади у порту заходу судна;
- при госпіталізації моряку слід отримати у клініці, де він пройшов лікування, документи з діагнозом, обставинами надходження, описом проведеного лікування;
- репатріація додому можлива, тільки коли лікар підтвердить придатність моряків для цього, в іншому випадку моряки можуть відмовитися від репатріації та вимагати продовжити лікування за кордоном за рахунок роботодавця.
Правові знання для моряка – це не зайвий багаж. Власний захист у рейсі багато в чому залежить від правової обізнаності та уважного вивчення контракту.